Св. пророк Малахий, мозайка от 6 век  

 

 

 

Св. пророк Малахия

IV в. пр.Хр.

Чества се на 3 януари заедно със св. мъченик Гордий

 

 

Тропар на пророк, глас 2

На Твоя пророк (името) паметта, Господи, като празнуваме,
с него Те молим: спаси нашите души.

Кондак

Твоята пот, преславни, напои цялата земя и с честните си кърви си развеселил света;
с твоите молитви, богомъдри, спаси Всички, които с вяра те възпяват и облажават,
пеейки ти достойна песен, всехвални, като многострадалец.

По-долу:

Виж също:

 

Кратко животоописание

Пророк Малахия е един от 12-те малки пророци. Живял 400 години преди Христа. Пророчествал след възвръщане на евреите от Вавилонския плен.

Предсказал идването на св. Иоан Предтеча, който ще приготви пътя Господен.

Предсказал и идването на Господа Иисуса Христа, Когото нарича "Слънце на правдата".

† Траянополский епископ Иларион, Пространен православен месецослов, изд. Тавор.

 

 

Житие на свети пророк Малахия

Св. пр. Малахия, католическа икона от Duccio di Buoninsegna (c. 1255-1319), съхранявана в Siena, Italy.Св. пророк Малахия написал последната пророческа книга на Стария Завет и е един от тъй наречените "12 малки пророци", и затова юдейското предание го нарича "печат на пророците".

Той пророчествувал на Юдея след завръщането на евреите от Вавилонския плен и в последните години от управлението на Неемия, между годините 416 и 400 преди Христа. През това време се породили големи безредици всред евреите и техните свещеници, които малката книжка на Малахия (само 4 глави) изобличава. Предмет на строгите нападки е упадъкът на нравите сред целия израилски народ по онова време, когато още не бил утвърден новия ред на Неемия и богослуженията в Йерусалимския храм.

Освен изобличенията книгата на Малахия съдържа пророчество за изпращането на Господния Предтеча със задача да подготви пътя на Идващия и за идването на Месия – Христос, Когото пророкът нарича "Слънце на правдата".

Книгата на пророк Малахия наистина представлява приключване на старозаветните пророчества ("печат на пророците") и започване на благодатвата история на тяхното изпълнение.

© Жития на светиите. Синодално издателство, София, 1991 година, под редакцията на Партений, епископ Левкийски и архимандрит д-р Атанасий (Бончев).

 

 

Св. пророци Малахий и Йезекиил. Мозайка от 1304-8 г. в купола на Fethiye Camii в Истанбул. St. prophets Malachi and Ezekiel.
Св. пророци Малахия и Йезекиил.
Мозайка от 1304-8 г. в купола на Fethiye Camii в Истанбул.

 

 

В памет на свети пророк Малахия

Икона на св. пророк Малахия. Източник: oca.org.Свети пророк Малахия произхождал от Завулоновото коляно. Той живял и пророчествал по времето на Неемия, след възвръщането на иудеите от Вавилонския плен, когато Йерусалимският храм бил отново построен и в него се извършвало богослужението и свещениците принасяли жертви. Със своя благочестив живот той предизвиквал удивление в народа, който, виждайки, че по чистотата си той е подобен на ангел Божий, го наричал Малахия, което означава - ангел Господен. Призован към пророческо служение, той се показал като ревностен поборник на вярата, закона и благочестието.

След възвръщането на иудеите от плен, в техния нравствено-религиозен живот съществували много нередности, които поради нерадението и безгрижието на свещениците още повече се увеличавали и разпространявали, и които не можели да не възмущават и да не огорчават пророка. Той се борел срещу тях чрез силното си и страшно изобличение на свещениците и народа. Пророкът изобличавал народа и свещениците за това, че те нямали подобаващото благоговение към Бога, принасяли Му неблагоугодни жертви; изобличавал свещениците, задето със своите неправди, с отклоняването си от правия път, с неспазването на заповедите и с лицемерието си в делата на закона безславят Бога и пораждат съблазън в народа.

Изобличавайки страшно народа за неговото вероломство и за нарушаването на завета на неговите отци - за това, че постъпват незаконно със своите жени и като несправедливо отхвърлят законните си съпруги, си взимат жени от другоплеменниците, светият пророк Малахия ги заплашвал с Божия съд. Той ги заплашвал с Божия гняв и заради другите техни пороци - заради чародействата и прелюбодеянията, заради лъжливите им клетви, заради това, че удържат заплатата на своите наемници, заради притесняването на вдовиците и сираците, заради немилосърдието към странниците и за неизпълнението на закона за десятъците и приношенията в Божия храм.

Накрая, пророкът изобличавал евреите и заради тяхното богохулство, заради техните дръзки и хулни слова, че уж е безсмислено да се служи на Бога, безполезно е да се съблюдават Неговите постановления и да се ходи пред Неговото лице в печална дреха, че нечестивите и тези, които вършат беззакония, живеят по-щастливо, по-добре устройват делата си и остават невредими. Борейки се с тези пороци, светият пророк заедно с това предвидял и славата на втория храм и по най-ясен начин предсказал пришествието на Месията, явяването на Предтечата преди Неговото пришествие, бъдещия Божий съд пад нечестивите, прославлението на праведните и разпространяването на славата Божия сред всички народи.

Светият пророк Малахия умрял в младите си години и бил погребан при своите предци в своето родно място Суфа. Той бил последният старозаветен пророк, поради което светите отци го наричат "печат на пророците".

По молитвите на преподобните и богоносни наши отци, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилуй нас. Амин.

© Жития на светиите, преведени на български език от църковно-славянския текст на Чети-минеите ("Четьи-Минеи") на св. Димитрий Ростовски.

 

 

The Prophet Malachi

He was chronologically the last of the prophets, born after the return of the Jews from exile in Babylon in 538 B.C. He was unusu-ally fair of face. According to folk-tradition, he was named `the angel', perhaps because of his outward fairness, or because of his purity of spirit, or, again, perhaps, because of his companionship with an angel, with whom he often spoke face to face. At these times, others also heard its voice but were not worthy to look on its face. The young prophet spoke forth that which the angel revealed to him. He cried out against the ingratitude of Israel and the sins of the priests. Five hundred years before Christ, he clearly foretold the coming and work of St John the Baptist (3:7). But he was chiefly the prophet of the Day of Judgement (4:1-3). He went to God young in years, and after him there was no prophet in Israel until John the Baptist.

Bishop Nikolai Velimirovic, from "The Prologue from Ochrid"
© SerbianOrthodoxChurch.net

 

Виж също:

 

Към съдържанието на Православната Читалня
Емайл


Pravoslavieto.com - Българският Православен портал в Интернет
    www.Pravoslavieto.com