Новoсти в ПРАВОСЛАВНАТА ЧИТАЛНЯ

2006 г. първо полугодие

 

Виж също: Най-нови попълнения

 

Архимандрит Йоан Крестянкин

На 5 февруари 2006 г. се представи в Господа един от най-обичаните съвременни руски старци, отец Йоан (Крестянкин). Бог да го помилва и упокои!
  :: Кратко животоописание
  :: Младенецът Христос започва Своя кръстен път Архим. Йоан (Крестянкин)
  :: Слово за малките добрини Архим. Йоан (Крестянкин)
  :: Отец Йоан Крестянкин за електронните документи

Иларион Макариополски, митрополит Търновски

 :: Кратко животоописание
 :: Ранни години :: Иларион Макариополски като Търновски митрополит :: Последни дни 
 :: Слово за Иларион Макариополски Търновски

Академик Иван Снегаров

Иван Снегаров е виден български църковен историк, член на Българската академия на науките (БАН), академик (1943). Роден на 30 септември 1883 г. в град Охрид. Главен научен принос са изследванията му по история на Българската църква, в т.ч. историята и живота на епархиите в Скопие, Струга, Солун, както и приносът на Охридската книжовна школа (през 1924 г. е публикуван капиталния му труд "История на Охридската архиепископия"). Оставил е ценни изследвания върху живота и делото на св. Климент Охридски, св. патриарх Йоаким I Търновски, св. Климент Римски, на цар Симеон I, Неофит Рилски, Райко Жинзифов, както и върху теми, свързани с българското възраждане, руско-българските връзки и на феодалните отношения през Средновековието. >>>

Делото на Климента Охридски

Проф. Иван Снегаров, реч, произнесена на 2 юли 1941 година в град Охрид
Ето ни в града на славното българско минало. Ето ни в свещения град, за който всяко българско сърце силно тупти. Ето ни в чертозите на вековния народен блян... Къде се крие, прочее, първопричината на тая многовековна огнеупорност на тоя чуден и толкова мил за българина град? Преди всичко в духовната основа на неговото битие. Той е станал амвон на новия апостол Павел - св. Климент Охридски, за новите коринтяни, сиреч българите, както го възпява един охридски архиепископ-песнотворец. Охрид е бил свещникът, откъдето е светело живодатното светило св. Климент Охридски над цялата българска земя. >>>

Ден на българската просвета и култура и на славянската писменост

 :: Свети равноапостоли и славянобългарски просветители Методий и Кирил
 :: Св. Методий Славянобългарски
 :: Св. Константин - Кирил Философ
 :: Преобразяващата сила на евангелското слово
 :: Проглас към евангелието св. Константин-Кирил Философ (или Константин Преславски?)
 :: Светите братя Кирил и Методий за мястото и значението на иконите Проф. Тотю Коев
 :: Светите братя Кирил и Методий - първоучители и апостоли на почти всички славяни Проф. Васил Гюзелев

Йоан Екзарх

 :: Кратко животоописание
 :: Йоан Екзарх като книжовник и учен - Цветана Чолова
 :: Из творчеството на Йоан Екзарх

Преобразяващата сила на евангелското слово

Академично слово на Доц. д-р Емил Трайчев, декан на Богословския факултет

... Преобразяващата светлина на Евангелието радикално променя отношението Бог - човек. То вече има не външен характер, както в различните философски, социални и психологически системи, обозначаван само с нравствени категории, а лично единение с Твореца. Християнинът не е християнин просто защото говори за Бога. Той е християнин, защото може да преживява Бога. Двамата братя превеждат на разбираем език свещените книги, като по този начин полагат литературните основи на съответните национални езици. ...Вярата е култура. Не съществува празна вяра или обикновена религия. Доколкото вярата казва на човека кой е той и кои са основанията на неговата човечност, дотолкова тя създава културата.  >>>

 книга The Orthodox Church - Church History

by Kallistos Ware

Content:
:: The Beginnings
:: Byzantium: The Church of the Seven Councils :: The Great Schism
:: The Conversion of the Slavs
:: The Church under Islam..
:: Reformation and Counter-Reformation: their double impact
:: Moscow and Petersburg
:: The twentieth century
:: Greeks and Arabs
:: Western Orthodoxy
:: Missions

 книга Ловът на души. Книга за сектите

:: Култове, произлезли на базата на дохристиянските религии
:: Секти, произлезли на основата на християнството (протестантизма)
:: Секти, произлезли на базата на нехристиянската религия
:: Някои възможности за манипулации и сектоорганизиране със средствата на съвременната наука
:: Апокалиптични секти, извършващи самоубийства
:: По какво се различават сектите от останалите общности и социални групи?
:: Как да се предпазваме от разрушителни култове?
:: Какво трябва да правим, ако наши близки са попаднали под влияние на такива организации?

За безпристрастието, т.е. отстраняване на грижите и скръбта за света

Св. Йоан Лествичник

Нека внимаваме върху себе си, да не би, мислейки че вървим по тесния път, всъщност да блуждаем по пространния и широк. Тесният път ще ти бъде показан чрез стесняване на стомаха, всенощно бдение, умерено пиене на вода, оскъдност в хляба, чрез очистващото питие на оскърбленията, чрез получаване укори, осмивания, ругатни, отсичане на собсвената си воля, търпение при оскърбленията, безропотно понасяне на униженията и товара на досадите: когато си обиждан - да изтърпяваш мъжествено; когато си оклеветен - да понесеш без негодувание; когато си унижен - да не се гневиш; когато те осъждат - да се смиряваш. Блажени са, които вървят по така указания път, защото тяхно е Царството Небесно (Мат. 5:3-12). >>>

Християнството в България

Проф. Георги Петров Бакалов

I. Християнството по българските земи до Покръстването
2. Християнството от Покръстването до 1185 година
3. Българската Охридска архиепископия
4. Българската църква през Второто българско царство
5. Ересите и Българската църква. Богомилство
6. Християнството по българските земи по бреме на турското иго
7. Българската православна църква след Освобождението

  Старчеството според учението на светите отци и аскети

Прот. Александър Соловьов

Съдържа:
 :: Оптинската пустиня и старчеството в Русия. Цел на монашеското отшелничество и аскетизъм.
 :: Необходимост от ръководство на духовния живот. Избор на ръководител и пълно предаване на неговата воля
 :: Същността на старчеството, заветът между стареца и ученика. Старецът и неговото служение.
 :: Добродетелите на ученика по отношение на стареца. Посилен подвиг ли е послушанието? Вяра в наставника.
 :: Великото достойнство и плодовете на послушанието и др.

Завръщане у дома Защо протестантските пастори стават православни?

Под редакцията на о. Питър Гилкуист

Съдържа: 1. Православно съживление в ORU :: 2. От евангелизъм към Православие 3. Да преплуваш Босфора :: 4. Последният влак за дома  :: 5. Случай от историята на Западната консервативна баптистка семинария :: други свидетелства, които предстои да добавим в скоро време.

Възкресението на един народ. Слово за Освобождението на България

Свещ. Йоан Карамихалев

В православните храмове из цялата ни страна всеки път, когато се отслужва божествена света Литургия, по време на Великия вход ние, духовниците, възгласяме към Бога да спомене в Своето царство Царя-Освободител Александър Втори и хилядите български опълченци, руски, украински, белоруски, румънски и фински воини, пожертвали живота си за Освобождението на България. >>>

Духовният будител св. Пимен Зографски

Маргарита Харбова

Зограф, монах и лечител, архитект и строител от края на ХVI и началото на ХVII в., св. Пимен Зографски е оставил богато наследство в църковното изкуство.
Близо четири века са изминали от времето, в което монахът Пимен от Зографския манастир е възстановявал изоставени и разрушени храмове в Софийска епархия и ги е изписвал. >>>

Юродство заради Христа

"Юродство" всъщност означава "безумие". Но юродството заради Христа - това е особена, висша степен на християнско подвижничество. Подбуждани от гореща ревност и пламенна любов към Бога юродивите заради Христа, наред с другите лишения и себеотречението, се отричали и от най-същественото отличие на човека (в сравнение с останалите земни същества) - от обичайната употреба на разума: те доброволно си давали вид на безумни хора, нямащи нито приличие, нито чувство за срам, и дори понякога вършели неща, на пръв поглед съблазнителни. >>>

Пастирът като молитвеник нов прозорец

Архимандрит Серафим (Алексиев)

Съдържание:
1. Личният молитвен живот на пастира
2. «Трапезите» или молитвата?
3. Молитвата — оръжие в борбата ни
4. Молитвата — опора на вътрешния ни живот
5. Молитвата — сила за помагане на другите
6. Как се придобива молитвен дар?
7. Растеж в молитвата
Светите отци определят молитвата като разговор с Бога и дишане на душата. С това те посочват висотата на молитвения подвиг и необходимостта от постоянно упражняване в него, защото както онзи човек, който е престанал да диша, е умрял, тъй и онзи вярващ, който е престанал да се моли, е мъртъв духовно.
Св. апостол Павел ни е оставил завета: «Непрестанно се молете» (1 Сол. 5:17). Но нима това е възможно? — ще запита някой. То е не само възможно, но и абсолютно необходимо. Ако някой би ни казал: «Непрестанно дишайте!» — бихме ли му възразявали, че това е невъзможно? ... Ако непрестанната молитва е дълг на всеки християнин, колко повече тя е дълг на онези, които са призвани да горят в непрекъснат молитвен подвиг пред Божия престол, като цял живот се молят не само за себе си, но и за другите! >>>

 книга ПРЕХОДЪТ. Последната болест, смъртта и после

Пьотър Калиновски

Книгата съдържа систематизирани наблюдения и факти от медицинската практика, съпоставени със Светоотеческия опит, доказващи, че смъртта не е краят на човешкия живот. В нея ще намерите множество трогателни разкази за последните минути на различни хора, както и техните разкази за онова, което са видяли по време на клиническата си смърт. Макар и близка до популярното четиво, книгата има по-високи претенции.

Интелигенцията и Православието от "История славянобългарска" до 1989 година

Георги Тодоров

...Българската интелигенция е родена в лоното на Църквата. Заражда се през ХVІІІ век като проявление на всеобщото разцърковяване на модерното общество, като рожба на светския дух, който залива Европа от Запад на Изток. Центърът на този процес е предреволюционна Франция, а в Българско идеите на т. нар. "Просвещение" достигат чрез гръцки, сръбски и руски посредници. >>>

Ватикански открития за "Черноризец Храбър"

Трендафил Кръстанов

Кой е Черноризец Храбър? На този въпрос се опитват да отговорят учените през последните два века. Едни предполагат, че това е бил псевдоним на Св. Кирил, други – на Йоан Екзарх, трети на Климент, четвърти – на Наум, пети и най-многобройни на Симеон Велики, а шести – на Черноризец Докс, брат на княз Борис I. Но авторитетни професори утвърдиха в научната и учебната книжнина, че това е бил отделен старобългарски книжовник. Потвърждение на това предположение установих сугубо наскоро. >>>

Маркион Синопски

Маркион Синопски (Marcion) (+ ок.160) - ранохристиянски ересиарх, основател на гностическата секта маркионити. ... Учението на Маркион се основавало на две изходни точки: на антитезата на ап. Павел (Закон - Благодат) и на гностическия спиритуализъм. ... Маркион създал първия новозаветен канон, в който включил две книги: "Евангелие" и "Апостол" (название, което по-късно било утвърдено в църковната практика). Маркионитското "Евангелие" било написано на основата на Евангелието на Лука, защото той бил единствен ученик на св. ап. Павел - единствения апостол, който Маркион познавал. >>>

Монофизитство

Монофизитството е еретично учение, проповядвано първоначално от Евтихий (378 - ок. 454 г.), който бил цариградски монах, ученик на патриарх Кирил Александрийски. Добило впоследствие голямо разпространение в Палестина, Сирия и особено в Египет. Монофизитите проповядвали, че Господ Иисус Христос имал само една природа (а не две - Божествена и човешка природи). Те вярвали, че Иисус, Божият Син, приел човешка природа, но тя после била погълната от Неговата Божественост, и затова природата на Христа е божествена; въпреки, че притежавало някои човешки свойства, тялото Му било привидно човешко. >>>

Монотелитство

Монотелитството е еретично учение, възникнало в началото на VII век под влияние на стремежа на византийските управници да примирят с православието широко разпространената монофизитска ерес, която учела, че Господ Иисус Христос има само една - Божествена - природа. >>>

Иконописци. Художествени школи

 :: Банска школа: Димитър Молеров
 :: Самоковка школа: Димитър Зограф :: Захарий Зограф :: Цанко Лавренов
 :: Тревненска школа: Йоаникий папа Витанов

Библейска археология

о. Александър Мен

:: Обща библейска археология на Стария и Новия Завет
:: Палестинска библейска археология на Стария и Новия Завет

Каноничност на Библията. Свещен библейски канон

Бивш Неврокопски митрополит Пимен

Съдържа:
 :: Понятието канон. Начин на канонизиране и канонизации
 :: Библейският канон на ветхозаветните и новозаветните свещени книги

Св. патриарх Никифор Цариградски

 :: Житие на св. патр. Никифор
 :: Кратка хронография св. патриарх Никифор

Българският православен иконостас :: The Bulgarian Orthodox Iconostasis

Маргарита Коева (Margarita Koeva)

Според богословската символика иконостасът е границата, между "земната" и "небесната" църква. Той отделя миряните богомолци от свещенослужителите, които единствено имат право на достъп в олтара, където извършват богослужебни действия. Успоредно с установяването на литургичните практики на православието, се е изменяла и усъвършенствала преградата между наоса и олтарното пространство. >>>

Православието като философия на живота

Св. Юстин Попович
1. Увод
2. Християнската философия на прогреса
3. Християнска философия на културата
4. Християнска философия на обществото
5. Светосавска философия на ценностите и стойностите
6. Християнска философия на просветата

Какви трябва да бъдем като християни

Из словата на Св. Йоан Златоуст (347-407)

Какво е свойствено на християнина? "Вяра, която действува чрез любов". Какво е свойството на самата вяра? Несъмнена увереност в истинността на боговдъхновените слова, която да не се разклаща от никакво съмнение, откъдето да се поражда то. Какво е свойството пък на верния? >>>

Смъртта и Възкресението

Св. Григорий Богослов, из "Пасхални слова"

Колко още време ще живеем на земята? Дълго ли ще продължат тукашните страдания в зло? Целият човешки жшвот, в сравнение с нескончаемото естество на Бога, е непродължителен. Още по-кратък е остатъкът от живота ни, т.е. прекъсването на човешкото дихание, свършекът на земния живот. С какво ни е изпреварил покойникът? >>>

Разпети петък "Осанна" и "Разпни Го"

Ангел Величков

Когато Спасителят влизал в Иерусалим, за да пострада на Кръста за нашето спасение, тогава все още нямало християни в собствения смисъл на думата. Светът религиозно се делял на езичници и иудеи. А как се делял етнически ­ това няма особено значение. Делението на жителите в света било главно религиозно, а оттам в тясна връзка и културно.

Като казваме "езичници", съвременният човек по-лесно може да се ориентира за какво става дума. Но понятието "иудеи" е твърде неясно. То се разбира машинално и повърхностно, по силата на многогодишни наслоявания от неинформираност, дезинформация, предразсъдъци и заблуди. Обикновено днес се отъждествява с евреи и обратното ­ евреите се отъждествяват с иудеи. И в двата случая се натъкваме на доста груби грешки. >>>

Предателството на Йуда

Св. Йоан Златоуст

Слово в Свети и велики четвъртък за предателството на Иуда Искариотски, Пасха, Причащението и злопаметството.

Филмът "Историята на Исус за деца" изопачава Библията

Интервю с Негово Високопреосвещенство Натанаил Неврокопски

Като православен духовник мога да кажа, че съм много разочарован от филма, най-напред защото виждам промяна на текста на Словото Божие.  Изопачават се Господните думи, изопачават се думи на Свети Йоан Кръстител. Опитват се да покажат, че Иисус Христос е един човек, Който е живял преди 2000 г. Това не е вярно. Той е обещаният Месия, Спасителят на света, единородният Божи Син. Тоест - той е Богочовек. ... Православният християнин милее за спасението на своя ближен. Той може да скърби, когато някой се заблуждава, но не може да направи нищо за никого насила, а само да се моли на Бог. >>>

Иуда Искариот (Юда Искариотски)

Стоян Тодоров

Тук ще разгледаме разказите на св. евангелисти Матей, Марк, Лука и Йоан за деянията на Иуда по време на проповедническата дейност на Спасителя, и най-вече за намерението му да предаде своя Учител, самото предателство и неговия печален край. При изброяване на Дванадесетте апостоли първите трима евангелисти пишат: "И Иуда Искариот, който щеше да Го предаде." За него говори по тоя повод и св. Йоан Богослов: "защото Иисус отначало знаеше... кой ще Го прададе" и предава думите Му: "не Аз ли избрах вас дванайсетте? Но един от вас е дявол. Говореше за Иуда Симонов Искариот, защото той, бидейки един от дванайсетте, щеше да Го предаде" (Йоан. 6:64, 70-71). >>>

Писма на стареца Йосиф Исихаст (1895-1959)

Подвизаване е, когато влезеш в единоборство, победиш, изгубиш, проиграеш, пропуснеш, паднеш, станеш, когато заложиш всичко и влезеш в борба и битка до последен дъх.
И никога не се отпускай, докато душата е още в тялото. И когато се издигне до небето, очаквай, че на следващия ден може да слезе до ада. Не говоря за това, че слизането става и в един миг. Затова човек не трябва да се учудва на измененията, но винаги да помни, че и едното, и другото му принадлежи.
Знай, че благодатта винаги предшества изкушенията като някакво предизвестие за подготовка.
И когато почувстваш благодатта, веднага се стегни и си кажи: "Дойде вест за битка. Пази се, глина, виж откъде ще затръби противникът."

Тържество на Православието

Митрополит Антоний Сурожки

Днес празнуваме деня на тържеството на Православието над неправдата, ересите, лъжеученията; но не празнуваме тържеството на православните над другите хора, а ликуваме за това, че Бог от столетие в столетие е намерил в нашата среда хора, които така дълбоко са Му предани, така способни да се приобщят към Него, да Го познават, че Той е открил на нас, понякога непросветени, понякога със замъглени сърца и умове, истината за Себе Си. >>>
Sunday of Orthodoxy :: Неделя Торжества Православия

Димитър Зограф

Образописецът Димитър Христов (1796-1860) е един от главните стълбове на българската иконопис през ХIХ век. Но той е и един от най-подценените. Никъде в българските земи, дори и в родния му Самоков, на неговото име няма нито една улица, нито едно училище. Няма негов паметник. Не му е посветена нито една монография, нито една книга. >>>

Житие и страдание на последния екзарх

Ст. н. с. д-р Христо Темелски

От февруари 1870 г. до май 1953 г. Българската православна църква просъществува като Екзархия. Предстоятели на Българската екзархия са били трима висши духовници, трима титани на своето време, чиито живот и съдба са доста превратни. Един от тях е последният български екзарх Стефан, който се задържа на престола четири години, след което е свален и интерниран от комунистическото правителство. >>>

Св. преподобни Анатолий Оптински Младши (Потапов) (1855-1922)

 :: Кратко животоописание
 :: Съвети, мисли и пророчества

  Живот след смъртта

Епископ Александър Милеант

Съдържание:
  :: Какво вижда душата в "онзи" свят:
Виждането на двойника :: Непрекъснатост на съзнанието :: Облекчение :: Тунел и светлина :: Преглед на живота и съд :: Нов свят :: Обликът на душата :: Срещи :: Езикът на душата :: Граница :: Завръщане :: Ново отношение към живота :: Оценка на разказите за живота след смъртта
  :: Разкази на самоубийци
  :: Православното учение за живота след смъртта
  :: Душата на път към Небето
  :: Рай и ад
  :: Критика на учението за прераждането
  :: Книгата на други езици 

 

Призив на българската православна църква "Св. Иван Рилски" във Виена за дарителство за построяването на нов православен храм в Австрия. Прочети текста и чуй интервюто на о.Иван Петкин по Радио България.

***
Неделя на Православието - редовно заседание на Комисията на Православната Църква в Германия.
Бeрлин, 11 и 12.03.2006 г.

 

Православие и хилиазъм

Проф. д-р Тотю Коев

Темата православие и хилиазъм е актуална по няколко причини:
1. Защото православието, както показва самото му име, отразява изконното Христово учение, а като Христово то всякога е актуално;
2. Защото хилиазмът като концепция винаги е съпътствал християнството, съпътства го и днес;
3. Защото хилиазмът е тема, с която много се спекулира. >>>

Празници и жития на светиите. Светоотеческо наследство - нови попълнения

 :: Св. Методий Славянобългарски
 :: Св. Мелетий, архиепископ Антиохийски

Василий Верешчагин (Верещагин) - На Шипка всичко е спокойно...

Василий Василевич Верешчагин е роден през 1842 г. в градчето Череповец, Новгородска губерния, в семейство на помешчик от средна ръка. Детството и юношеството на Василий преминават във военни училища. На осемгодишна възраст е даден в Александровския детски кадетски корпус, а след това и в Морския кадетски корпус. През 1860 г. е произведен в гардемарин (първото военно звание на завършилите морски кадети), но не постъпва във Флота. Още в Корпуса Верешчагин е посещавал рисувална школа >>>

Гигински манастир (Черногорски манастир) "Св.св. Козма и Дамян"  

Светци закрилят войните на бойното поле

Надя Аспарухова, Тамара Дичева

... Преобладаващата част от нагръдните икони в колекцията на Военноисторическите музеи в Плевен представят изображения на Богородица и св. Николай Чудотворец. ... Образите на светците, които ни гледат от тая колекция, са част от разтърсващия иконостас на войната, пред който обикновеният руски войник е дал и изпълнил своя обет да се сражава за свободата на един поробен народ. >>>

За годината на раждане и родословието на св. Серафим Саровски

о. Йоан Карамихалев

За Причащението със Свeтите Христови тайни

Св. Българска обител" Достойно ест" - Св. Гора, Карея, 1912 г.

Бог знаел от по-рано, че макар и повярвали в спасението, човеците ще грешат и след като приемат светото Кръщение, и така ще загубят спасението си. Затова, за да ги предпази от погибел, Той изнамерил особени за тази цел две чудни и дивни тайнства: Покаяние и Причащение, които, ако се употребяват както трябва — правилно, очистват всички грехове, сторени подир кръщението. Тайнството Покаяние прощава всички грехове на каящия се грешник, а светото Причащение усъвършенствува каящия се грешник и напълно го съединява с Бога. >>>

Съществува ли християнска философия?

Георги Каприев

... Големите основоположници на византийското мислене, каквито следва да бъдат определяни кападокийиите Дионисий Псевдо-Ареопагит, св. Максим Изповедник, св. Йоан Дамаскин, схващат философията като реализация на способността за разбиране. Тя се схваща като различаваща се от богословието, което е богопознание, дарено от самия Бог, Сам себе Си откровил на избраните от него.
Философията, настоява Дионисий Псевдо-Ареопагит, е резултат от действията на човешкия ум и средствата й са разположени в областта на логическото и словесното. >>>

Магия

  > Кой ни направи магия - Благовест Ангелов
Как продължава животът след Киприяновите молитви?Какво е останало в душите, какво се е променило? Истината е, че ние често пъти не участваме истински в църковния живот, но по-скоро се опитваме да се ползваме от Църквата, за да си разрешим един или друг проблем. Тя просто е едно от многото средства, които сме "длъжни" да не пропуснем. >>>

  > За магиите - Св. Никодим Светогорец
...Но ти казваше, че онази старица християнка и онзи баяч християнин, когато баят и дават амулети не произнасят и не пишат други имена освен името на Бога, на Христа, на Богородица и на светците, и следователно какво зло вършат те? На това ти отговаря божественият Златоуст и ти казва, че затова особено трябва да мразиш онази зла старица и онзи зъл баяч, понеже употребяват за подигравка и безчестие имената на Бога, и бидейки християни, постъпват като елини. >>>

Поучение за молитвеното правило

Св. Игнатий Брянчанинов

Душата, тръгваща по Божия път, е потопена в дълбоко незнание за всичко Божествено и духовно, макар и да е била богата на мъдрост от този свят. Поради това непознание тя не знае как и колко трябва да се моли. За помощ и ръководство на душата, която е в младенческа възраст, Светата Църква е установила молитвените правила. Молитвеното правило е събиране на няколко молитви, съчинени от Боговдъхновени св. отци, приспособени към известно обсотятелство и време. Целта на правилото е да достави на душата недостигащото й количество от молитвени мисли и чувства, при това молитви и чувства които са правилни, святи и истински богоугодни. С такива мисли и чувства са напълнени благодатните молитви на светите отци. >>>

Св. Бенедикт Нурсийски

Преподобни Бенедикт Нурсийски - от малък се подвизавал на пустинно място; за многото си добродетели получил дар на изцерения. Починал в мир през 543 година. >>>

 

 

Задушница

Мълвина Господинова

От дълбока древност почитта към мъртвите и грижата за задгробния им живот са неотменна част на всеки религиозен култ. Историята, археологията и етнографията познават най-различни ритуали и обреди, свързани с това почитание. То разкрива заложената у човека първична вяра в съществуването на "другия" живот - животът след смъртта. Християнската вяра в задгробния живот и почитта към мъртвите обаче се основават на учението на Господ Иисус Христос и Неговото Възкресение. Затова Светата Църква определя земния живот като подготовка и път към небесното отечество. Смъртта пък се приема за сън, след който починалите възкръсват за нов живот (1 Кор. 15:51-52), а денят на смъртта е ден на ново раждане за блажен и вечен живот. >>>

Тълкувание от св. Иполит Римски на Марк (1:9-12)

...Това е Духът, Който в началото "се носеше над водата" и Който образува вселената, Който съгради творението и от Когото произлиза всичко живо, Който е действал чрез пророците и Който е слязъл върху Христос. Това е Духът, Който е дошъл върху апостолите във вид на огнени езици. Това е Духът, към Когото се устремил Давид, казвайки: "Сърце чисто създай в мене, Боже, и правия дух обнови вътре в мене". За Този Дух Гавриил казва на Девата: "Дух Светий ще слезе върху ти, и силата на Всевишния ще те осени". С Този Дух Петър изговори онези блажени слова: "Ти си Христос, Синът на Живия Бог". С Този Дух е положен Камъкът на Църквата. Това е Духът, Утешителят, при теб изпратен, за да те направи дете на Бога. >>>

ЛЕСТВИЦА. Подвижнически слова на авва Йоана

 :: Стъпало 1. За отричането от светския живот
 :: Стъпало 2. За безпристрастието, т.е. отстраняване на грижите и скръбта за света
 :: Стъпало 10. За злословието и клеветата
 :: Из стъпало 15. За нетленната чистота и целомъдрието, което тленните придобиват с труд и пот

 книга Борбата в Христа в днешното време на отстъпление

Йеромонах Филотей Григориатис, изд. Манастир "Св. Георги Зограф", Света Гора, Атон

Съдържа:
 :: 1. Божията любов и нашият свободен избор
 :: 2. Фалшивата маска на света
 :: 3. Нашето смирено лично свидетелство и свидетелството на светиите
 :: 4. Святата борба на християните, която ги очиства и съединява с Бога
 :: 5. Нашата искрена молитва към Бога
"Бог е любов", ни казва св.евангелист Йоан. И наистина, това е Неговата най-вярна характеристика, чрез която ние, хората, разбираме какво е Бог. Разбира се, по думите на св. Дионисий Ареопагит, както и според апофатическата теология на Църквата, Бог не е нито дух, нито слово, нито сила, нито светлина, нито живот, нито субстанция, нито време, нито наука, нито истина, нито Царство, нито мъдрост, нито милосърдие... Всичко това показва, че Бог е отвъд всяко човешко знание. >>>

Православният светоглед

Лекция на йеромонах Серафим (Роуз), произнесена през август 1982 г.
1. Животът днес е станал ненормален
2. Два лъжливи подхода към духовния живот
3. Какво можем да направим?
4. Православният светоглед
5. Заключение

Rei-KiРейки: окултният капан за болни хора

Петър Марчев
Модата на екстрасенсите вече отшумява; но на духовния бит-пазар излизат нови "модни" артикули - като "системата за естествено самолечение РЕЙКИ"... РЕЙКИ е японска дума. Първият йероглиф РЕЙ означава "тайнствена сила" или "Трансцендентален Дух". Йероглифът "КИ" означава "Жизнена сила, Светлина или Енергия на биоплазмата". >>>
  > ОПЫТ ПЕРЕОСМЫСЛЕНИЯ РЭЙКИ Елена Балашова

Отношението на Църквата към рейки (Reiki healing)

Отношението на Църквата към рейки е същото като към всяко "енерголечение", така популярно под различни форми днес. ...Съществува обширна и разностранна литература за отрицателното отношение на Църквата към всички видове екстрасенси и много лесно да разбере, че рейки попада в същата категория, макар и да твърди за себе си друго.
Рейки се представя за нов продукт на пазара за "енерголечение" и, трябва да се признае, че има много успешна PR стратегия. Първо, те се "разграничават" от нароилите се и затова обезценили се и компрометирани екстрасенси и енерголечители, като твърдят, че за разлика от всички други, които използват своята човешка енергия в лечението си, те използват направо космическата, божествената... >>>

Манастирът "Св. Павел" в Света Гора (Атон)

За неговото съществуване се споменава за пръв път в  документи от 972 година, а по-късно и от 1259 година. Смята се, че негов основател е преподобният Павел Ксипоротамски (Pavlos Xeropotaminos). >>>

Early Church Fathers Collection

A 37-volume electronic collection of writings from the first 800 years of the Church. This collection is divided into three series, Ante-Nicene, Nicene and Post-Nicene Series I, and Nicene and Post-Nicene Series II. These writings include apologetics, biblical commentary (mainly by St. Augustine and St. John Chrysostom, the Golden Mouthed), sermons, treatises, letters, liturgies, poems and hymns, dialogues, ascetic writings, Church canons and history... You can also download for free The Complete Early Church Fathers Collection in Microsoft HTML Help Format. >>>

Поклонението на влъхвите

"А когато се роди Иисус във Витлеем Иудейски в дните на цар Ирода, ето, мъдреци от изток дойдоха" (Матея 2:1), ­ не от една отделна източна страна, а от различни страни, както това е видно от писанията на светите Отци, произнасящи се различно по този въпрос. Някои от тях са на мнение, че влъхвите са били от Персия; така мислят свети Иоан Златоуст, свети Кирил Александрийски, Теофилакт и други ­ на това основание, че в тази страна особено процъфтявало изкуството на звездобройците и там никой не можел да стане цар, ако предварително не изучи това изкуство. >>>

 

[ ПО-ОТДАВНА ПУБЛИКУВАНИ ]

 

Към съдържанието на Православната Читалня
Емайл


Pravoslavieto.com - Българският Православен портал в Интернет
    www.Pravoslavieto.com